Jak powstała publikacja?

Proces

Proces zbierania materiałów merytorycznych i tworzenia koncepcji Publikacji trwał 2 lata. Wszystko zaczęło się od Fundacji Orange, która wraz z Orange Polska i partnerami programu Pracownie Orange podjęła decyzję o stworzeniu internetowej platformy programu, na której zastosowane zostaną elementy grywalizacji.

Wtedy projektem zainteresowała się grupa studentów, która namówiła Laboratorium EE, aby stworzyć koncepcję grywalizacji i złożyć ofertę w przetargu – to wtedy powstała pierwsza, narysowana na szarym kartonie po telewizorze wersja grywalizacji. Od tego momentu, współprojektując z partnerami programu i korzystając ze zgromadzonych przez nich materiałów o grupie docelowej, przez pół roku udało się nam zaprojektować i wdrożyć coś, co funkcjonuje do dziś – grywalizację Pracowni Orange.

Już wtedy wpadliśmy na pomysł, aby wydać publikację, w której opowiemy o partycypacyjnym procesie projektowania grywalizacji. Pomyśleliśmy wtedy jednak, że wciąż za mało wiemy, a najpierw chcielibyśmy sprawdzić jak to, co wymyśliliśmy, sprawdza się w praktyce. Powstała specjalnie powołana do tego celu Fundacja Highlight/inaczej, która wraz z Fundacją Orange i Fundacją Dobra Sieć przez półtora roku administrowała portalem i badała działanie grywalizacji w projekcie o celach społecznych. Pierwszym tak dużym w Polsce.
Półtora roku badań pokazało, że grywalizacja jest skutecznym narzędziem generowania zmiany i pozwala osiągnąć świetne wyniki. Postanowiliśmy więc podzielić się naszą wiedzą i doświadczeniem i zaszczepić bakcyla grywalizacji ludziom, którzy chcą zmieniać świat na lepszy. Podjęliśmy decyzję – wydajemy krótką, 30-stronicową broszurkę, która pomoże ludziom takim jak my zrobić pierwszy krok. Bardzo szybko okazało się, że to nie wystarczy.

Ponad miesiąc zbieraliśmy wiedzę i doświadczenia. Zastanawialiśmy się, co składa się na esencję grywalizacji i wystarczy do tworzenia kreatywnych i odpowiedzialnych koncepcji projektów. Postanowiliśmy to sprawdzić, organizując szereg warsztatów, na których przetestowaliśmy 5-etapowy proces projektowania. Udało się – powstało 14 koncepcji, z których kilka jest obecnie wdrażanych.

Pozostało spisać to, co zadziałało i tak – po półtora roku – powstała pierwsza wersja publikacji. Tekst ma jednak inną siłę rażenia, niż działania warsztatowe. Dlatego postanowiliśmy znów przetestować nasz pomysł i wysłaliśmy publikację do przedstawicieli grupy docelowej, czyli tych, którzy pomogli nam zrozumieć czym jest grywalizacja – do Pracowni Orange.

Po uwzględnieniu ich uwag powstała ostateczna, dostępna dziś forma publikacji. Projekt wciąż traktujemy jako otwarty i czekamy na Waszą informację zwrotną. Zależy nam, na tym żeby grywalizacja była używana skutecznie i mądrze, podobnie jak staraliśmy się zaprojektować tę publikację. Sami oceńcie czy nam się udało i stwórzcie własne pomysły na to, jak grywalizacja może zmieniać Wasze otoczenie na lepsze.

Zespół

Bartosz Stodulski

Bartosz Stodulski

Prezes Laboratorium EE

Bartosz Stodulski - socjolog, właściciel Laboratorium EE realizującego projekty informatyczne i edukacyjne, wcześniej pracował w pracowni Badań i Innowacji Społecznych "Stocznia"

Jacek Siadkowski

Jacek Siadkowski

Autor publikacji

Pasjonuje się wdrażaniem nowych technologii do projektów społecznych, doświadczenie zawodowe zdobywał w Laboratorium EE, a dziś w wieku 23 lat prowadzi Fundację Highlight/inaczej. Współautor grywalizacji w projekcie Pracownie Orange i autor publikacji „Grywalizacja. Zrób to sam.

Karolina Kanar-Kossobudzka

Karolina Kanar-Kossobudzka

Koordynatorka programu Pracownie Orange

Pracuje w Fundacji Orange jako koordynatorka programu Pracownie Orange. Odpowiedzialna jest za prawidłowy przebieg programu oraz przygotowanie merytorycznego wsparcia dla Pracowni. Od lat związana z trzecim sektorem i zarządzaniem projektami.

Katarzyna Ławecka

Katarzyna Ławecka

Administratorka Grywalizacji na platformie Pracownie Orange

Od ponad roku grywalizuje, pisze wyzwania, rozdaje punkty, komentuje, obsypuje nagrodami i zachęca pracownie do działania na platformie i w realnym świecie. Jej ulubiony okrzyk bojowy to "do dzieła". Współpraca z pracowniami to dla niej społecznie kreatywna przygoda.

Lena Głowacka

Lena Głowacka

Współautorka serwisu pracownieorange.pl

Wyznawczyni internetu i social mediów, którymi to zajmuje się na co dzień w Laboratorium EE. Ostatnie 6 lat spędziła w środowisku trzeciego sektora.

Tosia Bojanowska

Tosia Bojanowska

Fundacja Orange

W Fundacji jest koordynatorką ds.komunikacji czyli PR itp. Z 3. sektorem związana od dawien dawna, kiedy to „wojowała”, aby przestrzeń miasta była przystosowana do potrzeb małych dzieci. Ukończyła socjologię. Wierzy w siłę mądrej edukacji, moc współpracy i w... grywalizację.

Wydawcy

Microsoft PowerPoint - en_basic_foundation_v13.ppt

Fundacja Orange

Fundacja Orange działa na rzecz edukacji i rozwoju społecznego przy wykorzystaniu nowoczesnych technologii i Internetu. Poprzez twórcze inicjatywy zachęca młodych do zdobywania wiedzy, udziału w kulturze, budowania społeczności tak, aby rozwijali swoje cyfrowe kompetencje, niezbędne do funkcjonowania w XXI wieku. Fundacja Orange została powołana w 2005 r. przez Orange Polska SA do realizacji celów społecznie użytecznych. Prowadzi autorskie programy społeczne i edukacyjne oraz wspiera projekty innych organizacji. W jej działania włączają się pracownicy Orange jako wolontariusze.

logo

Fundacja Highlight/inaczej

Fundacja Highlight/Inaczej powstała z misją popularyzacji, wdrażania i badania narzędzia, jakim jest grywalizacja, przy rozwiązywaniu problemów społecznych. Jej założyciele wspólnie z Laboratorium EE są współautorami koncepcji grywalizacji Pracowni Orange, a od początku 2013 roku zajmują się jej administracją. Uczą, jak wdrażać grywalizację, tworzyć zbalansowane koncepcje i znajdować uzasadnienie dla jej użycia w różnych kontekstach. Są twórcami koncepcji i autorami tej publikacji.

logo Laboratorium EE mono-black-horizontal (1) (2)

Laboratorium EE

Laboratorium EE to społecznie zaangażowana firma technologiczna. Jej misją jest projektowanie wysokiej jakości produktów informatycznych, nowoczesnych usług publicznych oraz rozwiązań edukacyjnych. Interdyscyplinarny zespół nie tylko projektuje i programuje, ale także wspiera swoimi działaniami edukację cyfrową wśród dzieci i młodzieży (Szkoła Kodzenia) czy prowadzi szkolenia z wykorzystania nowych technologii dla przedstawicieli trzeciego sektora. W trakcie trzech lat swojej działalności firma zrealizowała ponad 150 projektów stworzonych we współpracy z organizacjami pozarządowymi, instytucjami publicznymi i prywatnymi klientami.

Partnerzy programu Pracownie Orange

fundraising kopia
e

Patroni medialni

zabacz swój pomysł edytuj pomysł opublikuj dla wszystkich

Po opublikowaniu pomysłu w konkursie, nie będze możliwa jego edycja

OK Anuluj