Opis pomysłu

Opisz problem jaki chcesz rozwiązać

W moim otoczeniu dużo wysiłku przykłada się do działań integrujących osoby młode z osobami starszymi. Organizujemy spotkania, wycieczki, wieczorki poezji, wykłady, lecz istnieje grupa osób starszych, które chciałyby aktywniej włączyć się w życie społeczności, tj. działać i pracować twórczo. Tą grupę osób stanowią znani przewodnicy - społecznicy, których potencjał warto byłoby wykorzystać, szczególnie w obszarze szeroko pojętej integracji międzypokoleniowej.
Utrzymywanie i pogłębianie więzi między osobami młodszymi i starszymi stanowi wyzwanie, jakiemu może sprostać realizacja pomysłu.

Kogo dotyczy ten problem? Kto jest grupą docelową projektu?

seniorzy oraz rodziny z dziećmi

Wypisz przyczyny wewnętrzne problemu

nieumiejętność wykorzystania cyfrowych narzędzi do pracy twórczej, brak komunikacji działań pomiędzy różnymi instytucjami i organizacjami,

Wypisz przyczyny zewnętrzne problemu

niski status materialny osób starszych, szybkie starzenie się społeczeństwa i potrzeba szybkiej reakcji na nowe problemy,

Opisz cele projektu

Chcę zaangażować seniorów w twórczą pracę nad przygotowaniem gry, chcę zachęcić mieszkańców miasta (i całe rodziny) do uczestnictwa w grze, chcę włączyć społeczność w działania międzypokoleniowe

Wypisz zachowania, których oczekujesz od graczy, żebyś osiągnął cele grywalizacji.

SENIORZY Chcę ich zmotywować do twórczej, aktywnej pracy przy wykorzystaniu cyfrowych narzędzi. Stworzenie przez nich map, opisów i zadań do gry będzie oznaczało osiągnięcie sukcesu.
RODZINY Z DZIEĆMI Chcę zmotywować do udziału w grze w wersji pełnej, tj. trwającej kilka dni, tygodni. Popularyzacja gry w mediach społecznościowych, a także duża liczba (ponad 200) zebranych egzemplarzy z grą będzie oznaczała sukces.
TURYSTÓW chcę zachęcić do odwiedzania naszego miasta i poznawania jego historii. Jeśli w grze ponad 200 turystów odda wypełnione arkusze gry to będzie to sukces.

Imię, nazwisko i wiek osoby

Jaś Kowalski, 10 lat

Cytat

"Dobra zabawa to podstawa"

Kim jest?

Jaś Kowalski jest członkiem 4 osobowej rodziny. Od poniedziałku do piątku chodzi do szkoły, a weekendy spędza z rodzicami i siostrą. Rodzice starają się, by cała rodzina była aktywna, więc poszukują różnych ciekawych rozrywek. Odwiedzili już Park Dinozaurów, byli w bawialni, chodzą na basen i do kina.
Jaś Kowalski nie zna historii regionu. Wie, jakie budynki znajdują się w pobliżu jego miejsca zamieszkania, ale miałby problem, by opowiedzieć ich historię.
Jaś Kowalski coraz bardziej lubi każdą wolną chwilę spędzać przed komputerem, jak jego koledzy z klasy. Mama Jasia nie do końca kontroluje treści, jakie Jaś znajduje w Internecie. Chciałabym mieć większy wpływ na edukację cyfrową swoich dzieci, ale nie wie, jak to zrobić.

Co ją motywuje?

Jaś lubi uczestniczyć w aktywnościach, w których biorą udział również jego rówieśnicy. Ciekawe nagrody są dla niego dodatkową motywacją.
Dla rodziców Jasia, którzy decydują o jego aktywnościach, liczy się możliwość aktywnego spędzenia czasu, a także edukacja cyfrowa, która będzie prowadzona w sposób przemyślany i skuteczny.
Cała rodzina chętnie dowie się wiecej o swoim mieście, a możliwość spędzenia czasu z ciekawymi ludźmi jest dla nich również ważna.

W jakich okolicznościach będzie grać?

Jaś weźmie udział w grze razem ze swoją rodziną. Rodzina o grze dowie się od mamy, która pracuje w jednym z uzdrowisk lub od taty - pracownika jednej z drukarni. Zarówno uzdrowisko, jak i drukarnia to dwaj najwięksi przedsiębiorcy regionu, więc dotarcie do nich jest kluczowe dla powodzenia projektu.
Do udziału w grze namówią także koleżanki i kolegów z pracy, więc wspólna zabawa rodziców i dzieci na pewno ich dodatkowo zmotywuje.
Wspólne spacerowanie z grą, odkrywanie kolejnych punktów, zdobywanie nagród - rodzina zamierza skorzystać z wszystkich form aktywności przewidzialnych w projekcie.

Opisz, dlaczego ta grywalizacja będzie fajna dla członków grupy docelowej

Gra opiera się na kilku ścieżkach edukacyjnych. Każda ścieżka to odrębna fabuła (np. śladami Jana Kasprowicza, śladami Stanisława Przybyszewskiego, Powstanie Wielkopolskie, Poznaj Solanki). Każda ścieżka to odkrywanie nowych, często nieznanych miejsc i wykonywanie innych, ciekawych zadań.
Ścieżki zostaną opracowane w wersji krótszej - dla turystów. Wówczas przejście powinno zająć nie więcej niż 2-3 godziny.
Dłuższe wersje ścieżek będą przeznaczone dla szkół, rodzin i mieszkańców miasta. Ich przejście będzie się wiązało ponadto ze zdobyciem nowych sprawności (np. zbierane dotychczas przez uczniów odznaki PTTK w nowej formie).

Wypisz elementy mechaniczne, które zastosujesz w swojej grywalizacji

FEEDBACK - czyli stosowanie informacji zwrotnej na Facebooku czy w mediach społecznościowych. W niektórych zadaniach, np. fotograficznych ważna będzie ilość zdobytych polubień lub popularność zdjęć. Przy ważnych etapach gry (kamienie milowe) istotne będzie zastosowanie informacji zwrotnej od uczestników w formie ankiety.
OKAZJE - niektóre punkty gry będą stanowiły punkty usługowe, sklepy. W miejscach tych dla dorosłych uczestników gry możliwe będzie uzyskanie rabatu, skorzystanie z okazji, co ma dodatkowo motywować uczestników do wzięcia udziału w grze.

Wypisz elementy dynamiczne, które zastosujesz w swojej grywalizacji

PROGRES czyli mierzenie postępów i monitorowanie postępów. Gracze mogą nie tylko zobaczyć, na którym etapie gry są, ale również ocenić, jak wypadają na tle innych uczestników.
RELACJE czyli zwrócenie uwagi na to, by uczestnicy dobrze się czuli w grze, by spotkali w jej trakcie osoby podobne do siebie, by mogli z innymi porozmawiać, wymienić się opiniami.

Wypisz komponenty, które zastosujesz w swojej grywalizacji

ODZNAKI to ważny element gry, szczególnie, że inowrocławski oddział PTTK od lat wspiera działania aktywizujące dzieci i młodzież do wspólnej zabawy. Do tej pory dzieci i młodzież korzystali ze specjalnych książeczek i zbierali znaczki, które później zmieniali na odznaki. Gra ma im umożliwić skuteczniejsze i sprawniejsze zbieranie punktów i wymienianie ich na odznaki.
PODARUNKI to równie ważny komponent. Ze względu na udział nie tylko osób prywatnych, ale również całych szkół, należy tak zbalansować nagrody, by były atrakcyjne dla każdej grupy, biorącej udział w grze.

Opisz sposób, w jaki zastosujesz elementy gier, aby zintensyfikować frajdę płynącą z gry.

W grze zostaną wprowadzone poziomy, których osiągnięcie gwarantuje postęp w grze.
Uczestnik może sprawdzić poziom, na którym jest, ale także powinien przykładać się do wykonywanych zadań. Może to robić, poprzez informację zwrotną o błędach, które popełnił w trakcie gry.
W ważnych etapach gry (kamienie milowe) warto zastosować krótką ankietę zwrotną, z informacjami na temat satysfakcji z gry.

zabacz swój pomysł edytuj pomysł opublikuj dla wszystkich

Po opublikowaniu pomysłu w konkursie, nie będze możliwa jego edycja

OK Anuluj