Opis pomysłu

Opisz problem jaki chcesz rozwiązać

Chcę zwiększyć rozpoznawalność głogowskich zabytków oraz elementów małej architektury wśród mieszkańców Głogowa oraz turystów. W tym celu chcę stworzyć ścieżki edukacyjne/historyczne, które będzie można przejść samodzielnie lub w towarzystwie, podczas spaceru po mieście. Gracz będzie nie tylko poznawał historię, ale również rozwiązywał zadania i łamigłówki. Po wykonaniu zadania oraz przejściu całej trasy gracz otrzyma nagrody (wirtualne i fizyczne).
Do przygotowania zadań wykorzystam elementy zadań użytych podczas imprezy Głogowskie Gry Uliczne, która z edycji na edycję cieszy się coraz większym zainteresowaniem (www.facebook.com/GlogowskieGryUliczne). Wykorzystam potencjał głogowskich organizacji pozarządowych związanych z historią miasta oraz lokalnych regionalistów.

Kogo dotyczy ten problem? Kto jest grupą docelową projektu?

Odbiorcami projektu są przede wszystkim mieszkańcy miasta Głogów oraz weekendowi turyści, którzy ze smartphone'm w ręce chcą poznać historię miasta (które ma ponad 760 lat), a przy tym mają chęć rozwiązania kilku łamigłówek.

Wypisz przyczyny wewnętrzne problemu

Głogowianie są dumni ze swojego miasta i jego historii, ale powszechnie znane są tylko niektóre fakty (np. obrona Głogowa z 1109 r., świadomość istnienia kompleksu fortyfikacji). Pomimo organizowania licznych zajęć historycznych np. „Lato w twierdzy”. Działania lokalnych organizacji lub pasjonatów nastawione na pogłębianie wiedzy o mieście i jego historii zazwyczaj są organizowane w ferie zimowe i w wakacje. Rzadko w weekendy (zazwyczaj od poniedziałku do piątku). Wykluczeni są weekendowi turyści oraz osoby pracujące.

Wypisz przyczyny zewnętrzne problemu

W mieście istnieje informacja turystyczna, ale nie ma tam zatrudnionego przewodnika. Broszury i ulotki są raczej lakoniczne. Obiekty historyczne rozsiane są na terenie całego miasta. Nie ma stworzonych ścieżek zwiedzania, uporządkowanych tematycznie. Wiele ciekawych obiektów historycznych oraz miejsc jest ukrytych w parkach oraz najbliższej okolicy starówki, ale nie są oznaczone (np. zabytkowe lampy, miejsce czerpania wody (dawna fontanna).

Opisz cele projektu

Celem projektu jest stworzenie kilku ścieżek historyczno-edukacyjnych, których zwiedzanie będzie się odbywać przy pomocy spartphone’a i wbudowanej funkcji skanowania kodów QR. Uczestnik zabawy nie będzie ograniczony konkretnym terminem. To kiedy rozpocznie zabawę będzie zależało tylko od niego. Będzie mógł przejść trasę sam, razem z rodziną lub znajomymi. Jednocześnie pozna historię miasta, elementów małej architektury oraz lepiej pozna swoją „małą ojczyznę” – miasto Głogów.

Wypisz zachowania, których oczekujesz od graczy, żebyś osiągnął cele grywalizacji.

Chęć poznania mniej znanych faktów o mieście. Przejście całej ścieżki edukacyjnej wg. ustalonego planu, który będzie stanowił pewną całość zagadnienia (np. zabytki sakralne, historia wojska, itp.). Rozwiązanie kilku łamigłówek lub udział w quizie o poznanym miejscu. Podzielenie się na FB sowimi osiągnięciami częściowymi oraz nagrodą za przejście całej trasy (wirtualna odznaka).
Chciałbym aby każdy uczestnik po przejściu całej trasy mógł skorzystać np. z darmowej kawy w lokalnej cukierni lub rabatu na ciastko. Taką nagrodę można ograniczyć tylko do weekendów, aby stworzyć efekt większego zainteresowania zabawą. Im więcej ludzi w tym samym czasie będzie zwiedzać, tym większa szansa, że będą ze sobą rozmawiać o zabawie oraz o mieście.

Imię, nazwisko i wiek osoby

Jakub Głogowski, 35 lat

Cytat

Veni, vidi, vici

Kim jest?

Jakub jest mężem Kamili. Mają dwójkę dzieci Aleksandrę (5 lat) oraz Patryka (8 lat). Jakub pracuje w kopalni miedzi w pobliskich Polkowicach, a Kamila pracuje w lokalnym sklepie w galerii handlowej. Jakub ma zmianowy tryb pracy. Kamila w zależności od grafiku pracuje od 9:00 do 17:00 lub od 13:00 do 21:00. Gdy rodzice są w pracy, dziećmi zajmuje się babcia. Rzadko mogą spędzić wolny weekend razem. Dlatego gdy nadarzy się taka okazja nie siedzą w domu. Lubią wyjechać za miasto, w szczególności latem. Zimą wolą spędzać wolny czas w kinie.
Dzieciom Jakuba bardzo podobały się tygodniowe warsztaty "Lato w twierdzy", na które latem zabrała ich babcia. Cała rodzina chciałaby razem odkrywać miasto w którym mieszkają, ale trudno jest zgrać całą rodzinę.
Jakub postanowił to zmienić! Sam wyszukuje ciekawostki o mieście, ale ciężko mu przedstawić je dzieciom w atrakcyjnej dla nich formie.

Co ją motywuje?

Jakub jest lokalnym patriotą. Urodził się w Głogowie. Chce tu żyć i pracować. Martwi się, że jego dzieci, tak jak starsze dzieci jego kolegów z pracy, po skończeniu studiów nie wrócą do miasta rodzinnego. Chce w dzieciach zaszczepić bakcyla regionalizmu, tak aby zawsze chętnie wracały do miasta swoich rodziców. Żeby wiedziały skąd są, jaka jest ich historia oraz jak o niej ciekawie opowiedzieć.
Na co dzień chciałby spędzać więcej czasu z dziećmi podczas ciekawych zabaw, na które sam często nie ma pomysłu i woli kupić bilet do kina niż wysilić się na kreatywność.

W jakich okolicznościach będzie grać?

Gra będzie maiła swój początek w samym centrum miasta, na starówce. Będzie to kilka kwadratów z dziwną szachownicą i opisem co należy zrobić. Po zeskanowaniu kodu QR na telefonie Jakub zobaczy stronę zachęcającą do wzięcia udziału w zabawie. Nie skorzysta z okazji, uzna to za dziecinadę... Do czasu, aż podczas niedzielnego spaceru z kościoła do zabawy zachęci go syn - Patryk. Patryk wreszcie będzie mógł wykorzystać swój nowy smartphone, który dostał na urodziny. Po wykonaniu wszystkich zadań, cała rodzina pójdzie do lokalnej cukierni na ciastko, które jest nagrodą od sponsora gry (lokalnej firmy cukierniczej).
Wszyscy miło będą wspominać to popołudnie, w szczególności Patryk, który na swoim profilu na FB otrzymał 3 odznaki za rozwiązane zadania. Co wzbudziło niemałą ciekawość kolegów. Rodzice uznali zabawę za bardzo ciekawą, jeśli tylko dopisze pogoda, za tydzień znowu będą zwiedzać... drugą ścieżkę.

Opisz, dlaczego ta grywalizacja będzie fajna dla członków grupy docelowej

1. Będzie można bawić się w czasie dogodnym dla użytkowników.
2. Będzie przedstawiać wiedzę o mieście w ciekawy sposób (w szczególności dla dzieci i młodzieży).
3. Możliwość uzyskania odznak na profilu PB oraz wygrania darmowej kawy/ciastka.
4. Doskonałe plan krótkiej wycieczki na weekend.
5. Możliwość spędzenia czasu ze znajomymi/rodziną w interesujący sposób.

Wypisz elementy mechaniczne, które zastosujesz w swojej grywalizacji

Podczas rozwiązywania zadań uczestnik będzie zbierał wirtualne odznaczenia (tylko przy niektórych zadaniach) i tylko przy spełnieniu określonych warunków. Np. tylko w przypadku gdy odpowiedź zostanie udzielona w ciągu 10 sekund lub mniej.
Po zakończeniu wycieczki edukacyjnej i rozwiązaniu wszystkich zadań uczestnik dostanie kod uprawniający do darmowej kawy/ciastka w lokalnej kawiarni. Nagrody rzeczowe w w/w postaci będą przyznawane tylko w wyznaczone dni, np. w weekendy lub podczas imprez organizowanych w mieście - jako dodatkowe uatrakcyjnienie innych imprez.

Wypisz elementy dynamiczne, które zastosujesz w swojej grywalizacji

Ścieżka edukacyjna będzie zaplanowana jako podróż tematyczna. Np. poznawanie historii miasta jako twierdzy obronnej. Uczestnik będzie się poruszał od obiektu do obiektu - pieszo. Przy każdym z obiektów będzie umieszczony kod QR, który po zeskanowaniu wyświetli stronę z informacjami o lokalizacji oraz zadaniem do wykonania, np. quiz lub rebus. Po rozwiązaniu zadania na telefonie zostanie wyświetlona wskazówka jak dość do następnej lokalizacji. Użytkownik pozna funkcjonowanie koszar wojskowych oraz umocnień fortecznych. Kończąc zwiedzanie będzie miał wiedzę o ówczesnym militarnym charakterze miasta. O najważniejszych elementach umocnień oraz o funkcji niektórych budynków obecnie.

Wypisz komponenty, które zastosujesz w swojej grywalizacji

W zabawie będą zawarte questy, wirtualne odznaki, osiągnięcia (czas udzielania odpowiedzi), prestiż i reklama lokalnego sponsora nagród rzeczowych.

Opisz sposób, w jaki zastosujesz elementy gier, aby zintensyfikować frajdę płynącą z gry.

W poszczególnych lokalizacjach uczestnik zabawy będzie musiał wskazać odpowiedź na zadane pytanie (wybór 1 z 3) - po udzieleniu odpowiedzi dostanie informację zwrotną, czy odpowiedział poprawnie oraz jak odpowiadały inne osoby (np. 50% osób nie znało odpowiedzi na to pytanie).
Uczestnicy podczas rozwiązywania zadań będą mogli zdobyć wirtualne odznaki za odpowiedź na niektóre (trudniejsze) zadania. Po przejściu całej ścieżki - przez wszystkie lokalizacje uczestnik dostanie odznakę za wykonanie całego zadania. Tym samym na profilu zabawy w serwisie FB dołączy do grona osób, którym się to udało.

zabacz swój pomysł edytuj pomysł opublikuj dla wszystkich

Po opublikowaniu pomysłu w konkursie, nie będze możliwa jego edycja

OK Anuluj